Hur man håller golfarna uppdaterade

Det är inte det enklaste att organisera en golfklubb, utan det krävs mycket arbete. Banan ska vara i så bra skick som det bara är möjligt, klubbhuset likaså. Dessutom så ska man undvika krockar, så att det inte uppstår situationer när två eller fler personer eller grupper har betalat greenfee för samma tid. Nu brukar sådant oftast fungera tillfredsställande, även om problem givetvis uppstår då och då. Det går helt enkelt inte att undvika helt och hållet om golfklubben är stor nog, och även små golfklubbar med begränsade resurser har sina hinder att överstiga. Samtidigt så gäller det också att meddela medlemmar och de som har ett intresse för klubben – gästspelare som brukar återkomma varje sommar och liknande – om de förändringar som görs, både vad gäller bana, klubbhus och klubbens egna regler. Det är viktigt att nå ut med information.

Lätt missa förändringar
Många väljer helt enkelt att publicera nyheter och förändringar på hemsidan och det är ju bra. Men det är någonting som lätt kan missas av den som inte tittar in på hemsidan ofta. Gör man en regeländring, exempelvis, och har den som stor nyhet på sajten ett par veckor eller till och med månader innan den tas ned, och regelförändringen bara ligger där bland reglerna, som en regel bland andra (vilket den ju är) så kan problem uppstå.

Den som regelbundet, men sällan, besöker klubben kan då lätt missa den, då de kanske kollar in sajten en gång per halvår, för att kolla när banan öppnar för året och boka tid. En lösning är då nyhetsbrev, där man meddelar de viktigaste förändringarna, utan att spamma ett mejl per vecka. Ett mejlverktyg som det från https://www.paloma.se/ gör det enkelt att skicka nyhetsbrev när det så krävs, så att alla med intresse kan hållas uppdaterade. Om man ser till att nyhetsbrevet inte kommer för ofta, och när det kommer innehåller relevant information, så är det ett ovärderligt verktyg för kommunikation.